'local' omgeving

Wilt u onze app downloaden?

Google Play

Nieuws

Koskamp Netwerk Event

17-05-2024

Koskamp Netwerk Event is het evenement voor eigenaren en bedrijfsleiders in de automotive. Dit evenement belooft een avond vol inzichtelijke presentaties van sprekers zoals Jos Veldhuisen en Bas Wintjes, die hun expertise in innovatie en ondernemerschap zullen delen. We hebben ook het genoegen Bas Nijhuis te verwelkomen, wiens ervaringen en verhalen een brug slaan tussen datagebruik en ondernemersspirit. Zijn anekdotes zijn niet alleen leerzaam, maar ook een geweldige bron van motivatie.

Dit gratis evenement biedt een unieke kans om te netwerken met collega’s uit de branche, kennis op te doen en nieuwe inspiratie te vinden.

Datums: 

  • Kampen:  27-06-2024
  • Assen:      03-10-2024
  • Arnhem:  24-10-2024

Programma:

  • 17:00 uur inloop met een uitgebreid buffet
  • 18:30 uur start presentaties 
  • 20:30 uur netwerken onder het genot van een hapje en een drankje

Klik hier om u aan te melden. 

 

Persbericht: Familiebedrijf Koskamp bouwt nieuw in Hengelo

08-05-2024

Binnen enkele weken zal bouwbedrijf Lowik uit Almelo beginnen met de nieuwbouw van een distributiecentrum voor auto-onderdelen voor familiebedrijf Koskamp op industrieterrein Westermaat in Hengelo. Op een mooie zichtlocatie zal hier een gloednieuwe vestiging van Koskamp worden gebouwd waarbij ook een opleidingscentrum voor de automotive zal worden gerealiseerd. Het gebouw zal volgens de nieuwste normen worden gebouwd met alle voorwaarden waaraan dit moet voldoen zoals zonnepanelen, warmtepompen en een sedum-dak.

“Nieuw is Hengelo niet voor ons” vertelt Bram Teun Koskamp, één van de aandeelhouders. “Hengelo is uiteraard bekend terrein voor ons waar we nu ook al klanten bedienen en vroeger ook zelf gevestigd waren. Die vestiging destijds was niet groot genoeg om de regio goed te kunnen bedienen dus besloten we om te stoppen en Hengelo vanuit een andere locatie te beleveren. Als bedrijf zijn we echter enorm ontwikkeld in de loop van de jaren en de vraag vanuit Hengelo en omgeving blijft groeien, waardoor Hengelo ook een sterke regiovestiging verdient. We zijn van dozenschuivers echt een dienstverlener van het autobedrijf geworden”.

Liesbeth Koskamp, medeaandeelhoudster en dochter van oprichter Johan Koskamp vult aan : “Door de technische ontwikkelingen, denk aan hybride of elektrische voertuigen is onze markt continue in beweging. Ook worden autobedrijven gedwongen steeds efficiënter te werken daarom is het voor ons ook belangrijk om dicht bij de klant te zitten met een brede voorraad. Dit geldt ook voor een uitgebreid opleidingscentrum. In Arnhem, Assen en Kampen hebben we dit ook en hieraan is echt behoefte. We sluiten ons graag aan bij de slogan “een leven lang ontwikkelen”. We bieden opleidingen in de breedste zin aan dus niet alleen technisch maar ook voor receptionisten of op het gebied van bedrijfsvoering”. 

Koskamp is met 12 vestigingen vertegenwoordigd in Noord- en Midden Nederland en is een toonaangevende grossier in de onderdelenwereld. Het bedrijf bestaat dit jaar 55 jaar en belevert met een eigen logistieke dienst de autobedrijven (universele garages en dealerbedrijven) minimaal 6 keer per dag. Het is de bedoeling dat de nieuwe vestiging eind 2024 gereed is. 
 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer info : Bram Teun Koskamp - 06-53145939 of bt@koskamp.nl

 

Aircocompressor vullen? Zo doet u dat!

06-05-2024

Een juiste vulling met smeermiddel helpt slijtage van bewegende delen verminderen, voorkomt oververhitting en zorgt zo voor een langere levensduur en een optimale werking van de aircocompressor. Het smeermiddel verbetert ook de afdichting van de compressor en andere delen en aansluitingen van het aircocircuit. Dit voorkomt lekkage van koudemiddel. Volg deze stappen voor de juiste vulling met smeermiddel.
 

Stap 1: Bepaal eerst het juiste type smeermiddel

Om het juiste type smeermiddel te bepalen, doorloopt u onderstaande punten:

1. In de specificaties van de fabrikant van de auto staat welk type smeermiddel zij voor de compressor voorschrijven. Dit is altijd afhankelijk van het type compressor. Check daarom altijd of het smeermiddel geschikt is voor het type koudemiddel in het aircosysteem.

2. Meng nooit smeermiddelen van verschillende typen en met verschillende viscositeiten.

3. Gebruik geen universele smeermiddelen met andere eigenschappen dan het originele/voorgeschreven type smeermiddel.

Let op met mengen PAG en PAG-YF!

Voor systemen die het koudemiddel R1234yf gebruiken, bevelen fabrikanten een speciale PAG-YF-compressorolie aan. Gebruik nooit normale R134a PAG-olie voor aircosystemen die gevuld zijn met R1234yf.

PAG-YF is echter wel ‘backwards compatible’: het is mengbaar met PAG-olie met dezelfde viscositeit en geschikt voor systemen die gevuld zijn met R134a.
 

Stap 2: Bepaal de juiste hoeveelheid smeermiddelen

Raadpleeg de specificaties van de fabrikant om te bepalen hoeveel smeermiddel nodig is voor het systeem, want:

  • Te veel leidt tot een slechtere werking van de airconditioning en veroorzaakt overbelasting van de compressor.
  • Te weinig beschadigt de compressor.

Vervangt u een compressor door een exemplaar dat af fabriek is voorgevuld met smeermiddel? Dan is het belangrijk dat u de totale voorgeschreven hoeveelheid smeermiddel voor dat aircosysteem niet overschrijdt. Volg altijd de volgende stappen:

  1. Tap alle olie uit de nieuwe compressor af.
  2. Verwijder alle resterende olie uit het systeem.
  3. Vul de compressor met de totale voor het systeem benodigde hoeveelheid olie van het juiste type.

Tap de olie uit de af fabriek voorgevulde compressor af.

Voeg de juiste hoeveelheid olie van het type dat de fabrikant van het systeem voorschrijft toe.

Let op bij automatisch leeghaalprogramma!
Bij een automatisch leeghaalprogramma met een aircoservicestation blijft er altijd olie in het aircocircuit achter. Hierbij blijft zo’n 80 procent van de totale hoeveelheid olie van het systeem in de compressor achter. De meeste effectieve methode om alle olie uit het systeem te verwijderen, is spoelen.
 

Stap 3: vul het systeem op de juiste manier bij

Om zeker te zijn dat u het systeem op de juiste manier bijvult, volgt u onderstaande stappen:

  1. Vul de nieuwe compressor bij montage van tevoren via de aanzuigopening.
  2. Draai na het vullen de compressoras 10 omwentelingen rond om de olie gelijkmatig over de inwendige onderdelen te verdelen.

Let op! Voeg bij de volgende stappen nooit extra olie toe bij het vullen van koudemiddel met het aircoservicestation.

3. Vult u het aircosysteem met olie nadat u de compressor hebt gemonteerd? Gebruik dan een automatisch programma van het aircoservicestation. Stel de juiste hoeveelheid olie in en volg de aanwijzingen van het aircoservicestation

4. Vult u het aircosysteem handmatig met olie? Doe dit dan uitsluitend via de lagedruk-serviceaansluiting aan de aanzuigzijde van het systeem. Gebruik hierbij een handig hulpmiddel zoals de Oil &Gas finder-tool van Nissens.
 

Retrofit achteruitrijcamera Renault Trafic III (2014-)

25-04-2024

Remote Diagnostics maakt het mogelijk om de achteruitrijcamera van een Renault Trafic (2014-) te retrofitten.

Nadat de juiste onderdelen in het voertuig zijn gemonteerd, kan AutoNiveau de achteruitrijcamera met behulp van Remote Diagnostics configureren en werkend maken.

Achterafinbouw van de achteruitrijcamera is mogelijk bij voertuigen die zijn uitgerust met een multimediascherm.

Crashgegevens wissen bij Ford Focus (2018-) en Ford Fiesta (2017-)

25-04-2024

Wanneer een Ford registreert dat er een aanrijding plaatsvindt, worden de crashgegevens opgeslagen in het stuurapparaat van de airbags. Hierdoor ontstaat een foutcode en gaat het airbagstoringslampje in het instrumentenpaneel branden.

In veel gevallen is het mogelijk om de crashgegevens bij de Ford Focus (2018-) en Ford Fiesta (2017-) te wissen via Remote Diagnostics. Hiervoor mag het stuurapparaat niet defect zijn. Het wissen van de crashgegevens is een beperkt aantal keren mogelijk.

Nieuw in het assortiment: Bridgestone Turanza All Season 6

27-03-2024

De Turanza All Season 6 is het antwoord van Bridgestone op de nog steeds groeiende vraag naar banden voor alle weersomstandigheden. Bridgestone heeft uitvoerig marktonderzoek gedaan naar de behoeftes van automobilisten en de uitdagingen die ze onderweg tegen komen. Daarnaast heeft Bridgestone de beproefde ENLITEN Technologie toegepast op deze band, wat zich onder andere uit in een sterk verbeterde levensduur.

Uit de onderzoeken bleek dat de grootste uitdagingen onderweg op het vlak van remprestaties te zijn. Bridgestone heeft daarom veel tijd besteed aan het verbeteren van de remprestaties, waardoor de Turanza All Season 6 hierin uitblinkt. In de bandentest waarin deze band getest is wordt dit onderstreept door telkens in de top te eindigen, zowel op droog en nat wegdek als op sneeuw.

De Turanza All Season 6 volgt de Weather Control A005 EVO op en is beschikbaar in maten van 16 tot 21 inch.

Nieuw in het assortiment: Vredestein Ultrac Pro

28-02-2024

De Ultrac Pro is Vredesteins nieuwe wapenfeit in het Utra-High-Performance zomerbandensegment en is daar mee het eerste gloednieuwe product in deze categorie sinds 2012. Zoals het een Vredestein betaamt combineert deze band geavanceerde rijeigenschappen en uitmuntend rijcomfort met een betaalbare prijs.

De Ultrac Pro volgt de Ultrac Vorti+ op en komt beschikbaar in maten van 18 tot 24 inch. Dankzij een nieuwe structuur, een nieuw profielontwerp en nieuwe materialen is deze band een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van de Ultrac Vorti+. De belangrijkste verbeteringen zijn merkbaar op het vlak van de rijeigenschappen op droog wegdek, remmen op nat wegdek en het rijcomfort.

Dit voorjaar komen de eerste 48 maten beschikbaar, volgend jaar volgen er nog eens 54 maten. De eerste maten zijn vanaf heden te bestellen in de webshop.

Waarom wisserbladen niet genegeerd mogen worden

09-02-2024

 

Volgens onderzoek vervangt slechts ongeveer 4% automobilisten zijn wisserbladen op tijd. Dat betekent dat 96% van de bestuurders mogelijk rondrijdt met versleten wisserbladen, zonder zich bewust te zijn van de risico's die dit met zich meebrengt.

Lees hier de volledige blog.

 

 

 

Ruitensproeiervloeistof: Meer dan een simpele vloeistof

01-02-2024

Het belang van ruitensproeiervloeistof in de automotive wordt vaak onderschat. Deze vloeistof, hoewel ogenschijnlijk simpel, speelt een cruciale rol in het behoud van veiligheid en functionaliteit van voertuigen. Vanuit verschillende perspectieven, zoals opslag, inkoop, seizoensgebonden gebruik en effectief gebruik, wordt de essentie van hoogwaardige ruitensproeiervloeistof benadrukt.

Lees hier de volledige blog.

Goed werkende verlichting wordt vaak over het hoofd gezien

01-02-2024

De impact van goed werkende autoverlichting op de veiligheid op de weg wordt vaak over het hoofd gezien. Een alarmerend feit is dat ruim 11% van de auto's minstens één defect of verkeerd afgesteld verlichtingselement heeft. Dit vergroot aanzienlijk het risico op ongelukken, vooral wanneer de verlichting niet optimaal is, vooral 's nachts.

Lees hier de volledige blog.

Let op: 1 april SERMI actief, vraag je certificaat aan

19-01-2024

Heeft u een onafhankelijk auto-, schadeherstel-, camper- of vrachtwagenbedrijf en sleutelen u of uw medewerkers regelmatig aan onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie? Dan heeft u vanaf 1 april 2024 een SERMI-certificaat nodig.

Hoe u dit regelt en wat u ervoor nodig hebt, leest u hier.

Waarom zou u als garagist de accucontrole echt niet over mogen slaan

18-01-2024

Wist u dat een defecte accu een van de meest voorkomende oorzaken is van autopech? Ruim 33% van de pechgevallen wordt veroorzaakt door een defecte accu

Als garagist is het uw taak om ervoor te zorgen dat auto's veilig de weg op kunnen. Toch wordt er tijdens de controle regelmatig een cruciaal onderdeel overgeslagen: de accu. Dit is zonde, want hierdoor veroorzaakt u niet alleen mogelijke problemen voor de klant, maar loopt u ook een aanzienlijk omzetverlies mis. In deze blog kijken we naar het belang van het controleren en checken van accu’s en hoe dat u als garagist ook een voordeel kan opleveren.

Lees hier de volledige blog

Ondersteuning BMW K-line

17-10-2023

BMW heeft lange tijd gebruik gemaakt van het K-line protocol voor de communicatie tussen voertuig en diagnosetester. K-line is net zoals CAN-bus een communicatiebus die veel in de voertuigindustrie werd gebruikt. Tot op heden was het niet mogelijk om voertuigen met K-line op afstand uit te lezen. Sinds onze laatste software-update is dit wel mogelijk voor de onderstaande voertuigen:

  • BMW 1 Serie 2006-2013 (E81, E82, E87, E88)
  • BMW 3 Serie 2007-2013 (E90, E91, E92, E93)
  • BMW 5 Serie 2001-2010 (E60, E61)
  • BMW 6 Serie 2002-2010 (E63, E64)
  • BMW 7 Serie 2000-2008 (E65, E66)

De software-update van de AutoNiveau Basic Remote en Smart Remote wordt automatisch uitgevoerd. Nieuwe diensten die we na de update kunnen aanbieden zijn stuurapparaten coderen, kalibraties uitvoeren en nog veel meer!

Sleutels aanleren Lynk & Co 01 (2017-)

17-10-2023

Sinds 2020 wordt de Lynk & Co 01 in Europa geleverd. Deze auto staat op hetzelfde platform als bijvoorbeeld de Polestar 2 en de Volvo XC40. Via Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om bij een Lynk & Co 01 sleutels aan te leren. Tijdens het aanleren van de nieuwe sleutel hebben we alle reeds werkende sleutels bij de auto nodig.

Deze dienst kunnen we alleen uitvoeren met de AutoNiveau Smart Remote. De reden hiervoor is dat het voertuig gebruik maakt van het nieuwe DoIP-communicatieprotocol.
 

Image Servicereset codering Hyundai Kona (2017-)

17-10-2023

AutoNiveau krijgt regelmatig het verzoek om de service-indicator van een Hyundai Kona (2017-) te resetten. In veel gevallen heeft de autotechnicus geprobeerd om de servicereset vanuit de auto uit te voeren, echter zonder succes. AutoNiveau kan een codering in het voertuig wijzigen waardoor de servicereset wel vanuit de auto kan worden uitgevoerd.

Deze aanpassing heeft nog een extra voordeel. Bij een volgende onderhoudsbeurt kan de servicereset opnieuw vanuit de auto worden uitgevoerd. Dat is gemakkelijk en het voorkomt terugkerende kosten voor het resetten van de service-indicator bij dit voertuig.

Hydraulisch druklager ontluchten Kia Rio met iMT (2017-)

28-07-2023

Kia en Hyundai hebben een handgeschakelde versnellingsbak met een elektronisch aangestuurde koppeling ontwikkeld. Deze versnellingsbak heet ‘intelligent Manual Transmission’ (iMT). Het systeem maakt gebruik van clutch-by-wire. Dit houdt in dat het koppelingspedaal niet meer direct is verbonden met de koppelingsactuator. Het stuurapparaat van de versnellingsbak gebruikt het elektronische signaal van het koppelingspedaal om de hydraulische koppelingsactuator te bedienen. 

De koppeling kan door de elektronica van het voertuig worden bediend zonder dat het koppelingspedaal is ingetrapt. Dit wordt gedaan om brandstof te besparen. Bijvoorbeeld tijdens het het uitrollen naar een verkeerslicht. De motor kan nu worden afgeschakeld zonder dat de bestuurder het koppelingspedaal bediend.

In sommige situaties is het noodzakelijk om het hydraulische systeem van de iMT-transmissie te ontluchten. Het ontluchten moet bijvoorbeeld worden uitgevoerd nadat er is gewerkt aan één van de hydraulische componenten. Hiervoor is een diagnosetester nodig. AutoNiveau kan je op afstand helpen bij het ontluchten van het hydraulische systeem.

Koelvloeistofsysteem vullen en ontluchten Hyundai IONIQ (2016-)

28-07-2023

Na werkzaamheden aan het koelsysteem van een elektrische Hyundai IONIQ moet het koelsysteem worden gevuld en ontlucht met behulp van een diagnosetester. Dit is bijvoorbeeld noodzakelijk wanneer de elektromotor van het voertuig is vervangen. Tijdens deze procedure worden verschillende componenten aangestuurd om het koelsysteem te ontluchten. AutoNiveau kan deze procedure op afstand voor je uitvoeren.

Invoering SERMI in Nederland uitgesteld

07-07-2023

De invoering van SERMI, het certificaat dat (bedrijfs)auto-, (ruit)schadeherstel- en camperbedrijven nodig hebben om te mogen sleutelen aan, of programmeren van, onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie, is uitgesteld tot een later moment dit jaar.

Volgens Europese regelgeving zou de Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information (SERMI) op 1 augustus van kracht worden. Omdat er op dit moment nog onvoldoende keuringsinstanties beschikbaar zijn die zorgen voor uitgifte van de SERMI-certificaten, is gekozen voor een getrapte uitrol op een later moment. Wat de nieuwe datum in ons land wordt, zal binnenkort worden bekendgemaakt.
Totdat SERMI in ons land is ingevoerd, blijft de oude situatie van toepassing. Om toegang te krijgen tot antidiefstalelementen in bijvoorbeeld auto's, kloppen ondernemers die meerdere merken repareren, nu nog aan bij de fabrikant.

Getrapte introductie

Niet alle landen in Europa zijn even ver met de aanstelling van keuringsinstanties; daarom is gekozen voor een gefaseerde uitrol van SERMI vanaf 1 oktober (Zweden), waarbij de landen die het verst zijn als eerste zullen volgen. Andere startdata zijn 1 december, 1 februari, 1 april en 1 juni 2024. De specifieke data die passen bij deze fasering zullen elke twee maanden worden bijgewerkt op www.vehiclesermi.eu.

Eén certificaat vervangt losse certificaten

Het SERMI-certificaat vervangt alle losse merkspecifieke antidiefstal gerelateerde certificaten van fabrikanten. Ondernemers die reparaties aan meerdere merken uitvoeren, moeten nu nog aparte antidiefstalcertificaten aanvragen bij de betreffende fabrikanten en importeurs, Al die losse aanvragen kosten bedrijven veel geld en tijd. De Europese Unie heeft fabrikanten en autobedrijven daarom middels nieuwe wetgeving opgedragen om de losse certificeringen te vervangen door één Europees antidiefstalcertificaat.

Bron: BOVAG 

Koskamp Opleidingen presenteert Update Jezelf

06-07-2023

Koskamp Opleidingen heeft een rebranding ondergaan! We hebben niet alleen onze look and feel vernieuwd, maar ook een website volledig nieuw ontworpen om jullie een nog betere ervaring te bieden.

Of je nu een ervaren professional bent die zijn/haar vaardigheden wil uitbreiden, of net begint in de automotive sector en een solide basis wilt leggen, wij hebben de perfecte opleiding voor jou. Onze website biedt een overzichtelijk platform om jouw opleidingsreis te beginnen. Je kunt nu eenvoudig navigeren door ons uitgebreide cursusaanbod en gedetailleerde informatie vinden over elke opleiding.

Klik hier om naar de website te gaan

Win kaarten voor de Formule 1 in Zandvoort

Om onze rebranding te vieren, hebben we een speciale actie. Als je je inschrijft voor een opleiding voor 16 augustus of al ingeschreven bent, maak je automatisch kans op 2 x 2 kaarten voor de Formule 1 en andere mooie prijzen! Wat is er nu spannender dan het bijwonen van een Formule 1 race en tegelijkertijd je professionele vaardigheden uit te breiden? Meld je vandaag nog aan voor een van onze opleidingen en wie weet juich jij binnenkort jouw favoriete coureur toe in Zandvoort!

Bekijk hier de actie

Bent u al voorbereid op de SERMI-certificering?

13-04-2023

Vanaf 1 augustus 2023 hebben onafhankelijke auto- en schadebedrijven een SERMI-certificering nodig. Hoewel het momenteel nog niet mogelijk is om het certificaat aan te vragen, kunt u wel alvast stappen nemen om u voor te bereiden. 

Wilt u meer weten over SERMI? Bezoek dan onze pagina over SERMI, waar u de laatste ontwikkelingen kunt vinden.